söndag, december 03, 2006


Jag har ett väldigt bra jobb. Ibland kanske lite för bra. Vi får ofta uppskattning på olika sätt. Härom månaden fick jag frågan: -Vill du prova att gå till en kinesolog? -Öhhh vad är det?
-Det är en snubbe som påstår sig kunna lösa blockeringar.
Och inte på det där gamla tråkiga sättet med terapi utan genom att prata med min muskler.

Han förklarade följande. -Vi har minnen, positiva och negativa som hjärnan inte kommer ihåg men allt lagaras i kroppen. Cellerna minns. Genom att ställa ja och nej frågor till dig kan jag känna om de svarar ja eller nej (spänd eller svag muskel). Jag kan även ringa in problem på samma sätt och släppa blockeringar.

Ok. Kanske. Men jag vet inte vad jag ska tro. Enlig honom bar jag på en massa saker. Jag berättade att jag hade svårt att somna på kvällarna. Han sa:- Vi jobbar med det.

Sedan fick jag lägga mig på en bänk. Han höll min handled väldigt löst. Liksom kände ömsom med pekfingret ömsom med mittenfingret. Snabbt och repetativt. Han pratade för sig själv. Han ställde frågor till mig. Jag blev ledsen. Jag kände mig trygg. Faderligt på något sätt.
Jag fick följa hans fingrar fram och tillbaks. Det är jobbigt. Testa själva under en minut får ni se.

Sedan var det liksom över. Från att det kändes som vi kunde prata om vadsomhelst så blev allt vanligt igen. Var det här allt. Jag tackade och gick in till de andra.
Jag märkte att jag kände mig lungn. Inte så konstigt. Jag märkte att jag sket i allt. På ett positivt sätt. När folk ställde frågor till mig så kunde jag inte svara. Helt off. Utan hasch.
Det sjuka är att jag var helt sänkt i flera dagar efteråt. En mixad känsla av att det löser sig (vilket det nu är som ska lösa sig) och att allt är lungt. Det är bra tror jag. Ett bevis på att det fäste. Jag vet inte om jag är helt omvänd men jag tackar för att jag numer ser på personalvård på ett helt nytt sätt. Och sover.

Nordpolen-The four things

7 Comments:

Blogger Mangobruden said...

Vad sjukt!
Vad är det för jobb du har där man får gå på sånt här?

1:28 fm  
Blogger ANNA said...

verkar ju sjukt bra om det verkligen hjälpte dig. jag erkänner att jag ha svårt får saker som man inte vet är hittepå eller inte, men det kan ju kvitta om det faktiskt hjälper.

i vilket fall gillar jag personalvård, det borde företaget där jag jobbar anamma lite mer.

12:17 fm  
Blogger motherfakka said...

Jag jobbar på ett behandlingshem för unga missbrukare/kriminella. Sen gör jag film ibland. Men personalvård inom filmbranshen är i princip obefintlig.

9:59 fm  
Blogger fruitcocktail said...

Fan vad skumt! det kanske man skulle testa. Jag vill också kunna sova och tänka att allt kommer att ordna sig!

12:03 em  
Blogger Puman said...

Hon ligger inte så skönt (menar bilden):)

Ha en bra vecka med god sömn - det behöver vi alla.

Kram

5:20 em  
Anonymous Anonym said...

Alltså att vara nere i flera dagar låter jobbigt, är det värt sömnen? Att vara nere som i introvert och inte kontaktbar för frågor kan förvisso vara väldigt..befriande. Spännande läsning i alla fall. Personalvård är grymt. Vad jobbar du med?

8:15 em  
Blogger motherfakka said...

Olof Wennerström: Jo jag måste nog säga att det är värt det. För mig i alla fall.Jag tänker på det som vilket terapi/självjobb som helst dvs att för att må bättre måste man först må sämre. Först då man tar tag i det tunga (vilket då gör ont när det kommer upp til ytan)kan man må bra.
Jag jobbar dels på ett behandlingshem för unga missbrukare/kriminella och dels med film, framförallt musikvideos och dokumentär.

12:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home