söndag, maj 13, 2007


Igår hade jag varit och fikat med en vän och tog en sväng förbi Östermalam. Jag visste att det hänt men att jag skulle bli påverkad starkt av det trodde jag inte. På en av de finare addresserna i Sverige har det länge legat en biograf kallad Röda Kvarn. Det har varit en vacker sammetsröd historia som inhyst i princip alla våra svenska filmhjätar på ett eller annat sätt.
Den har numer blåsts ut och ersatts av en amerikansk klädkjedja som på många sätt kan liknas vid ett lite flashigare J.C. Jag har vetat detta länge, jag har tyckt det varit tråkigt men exakt hur trist det var insåg jag inte förren jag stod där inne igår. Massa människor som sprang runt för att inhandla skitfula kläder. Lagom trendig hip-hop strömmade ur högtalarna och det vackra gamla röda har ersatts av nån Ikea-färg som är sådär lagom oprovocerande. Det äcklar mig. Jag må vara slav under mycket men nånstans går fan gränsen. Kan vi stoppa detta på något vis. Vill vi vara USA så mycket att vi är beredda att göra vad som helst. Satans lakejer. Nu är inte det här något enskilt fenomen på något sätt utan det är bara att titta på varenda småstad runtomkring i Sverige. Stadskärnorna blir som öde spökstäder och stora "supermarkets" som förläggs strax utanför blir det enda alternativet. Vad är motiveringen? Att det är bekvämt. Kostnadseffektivt. Fuck kostnadseffektivt. Alltid pengarna. ALLTID. Undrar föresten om man inte ska ringa upp dem och fråga om man kan ha en konstutställning där?

Vitalic-You Prefer Cocaine (Felix da Housecat Remix)

2 Comments:

Blogger Anne said...

Haha, snygg bild till och låten med; Felix är en gammal kärlek.

10:25 fm  
Blogger motherfakka said...

Felix om du hade varit kvinna hade jag friat.

10:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home