fredag, januari 19, 2007


Idag låter jag en Gäst-Bloggare komma till tals för jag har inga ord. Dessutom säger han det bättre än jag. Varsågod Ricky Bruch. Snott rakt av ur filmen "Själen är större världen".

"Det här livet är ett sjukhus, där varje patient är besatt av en längtan av att byta säng.
Han som ligger sjuk vid fönstret tror sig bli frisk framme vid elementet och han vi elementet tror sig bli frisk vid fönstret. Jag har den känslan att jag alltid skulle trivas där jag inte är.
Denna fråga om förflyttning är något jag oupphörligt ältar med min själ.
-Vad skulle du säga om att bo i Lissabon? Säger jag till min stackars frusna själ.
-Där det är så varmt och du skulle kvickna till som en liten ödla.
Staden ligger nere vid havet, man påstår att den är byggd av marmor och att befolkningen så till grad hatar träd och växter att de rycker upp dem med rötterna.
Där har du väl ett landskap i din smak. Men min själ struntar fullständigt i mig.
Den svarar inte."

Stefan Jarls kommentarer angående filmen.


5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tänkvärt. Hm, nu fick jag något att fundera på...

3:34 em  
Blogger Kerstin said...

Är det inte alltid så? Att gräset är grönare på andra sidan?

4:03 em  
Anonymous Anonym said...

Åh! Ricky Bruch, denna svenska idrottshjälte. Har du hans diktsamling? Den börjar bli svår att få tag på. Ett tips: svt´s arkiv. Flera bra intervjuer.

3:38 em  
Blogger EvaMarie said...

japp, med jämna mellanrum, läs sex månader får jag för mig att det är dags att flytta, men jag vill inte, det har jag kommit på, jag vill inte, jag älskar malmö och kämpade i en evighet för att kunna bo här, men grejen är att efter tio år och minst lika många städer och det faktum att jag hade ett förstahandskontrakt senast 1996, så är det liksom mer som en reflex, jag har fått ett vilande virus som liksom herpes ibland dyker upp och kliar lite, så får jag påminna mig om att jag ska chilla, inte knapra piller, för det går över efter några dar, så är det bara...

12:59 em  
Blogger BK Templet said...

Snyggt. Jag har faktiskt inte sett den här filmen, det är rätt illa. Men jag ska skärpa mig! Trevlig blogg btw!

8:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home