måndag, februari 05, 2007


Jag har funderat lite på det här med drivkrafter. Jag har ju tex gjort några musikvideos. Tycker jag att det är kul? Ja kanske. Gör jag det för bekräftelse? Förmodligen. Kan det vara så illa att jag inte alls är en kreativ person som jag så länge trott. Att min såkallade kreativitet har egentligen varit uttryck av annat. Kanske ett substitut för droger. Kanke ett substitut för känslor. För kärlek. Borde man inte skapa utifrån kärlek och inte utifrån ett sätt att bli sedd. Eller är den enda konsten som kommer ur kärlek, stickning studiecirklar och hemslöjd? Kanske är det så att det mest bespottade som man endast kan närma sig med ett stort mått av ironi är det enda äkta. Real. Mormor är real som stickade den där halsduken åt mig.
Fan det här kommer sluta med att jag gör Rickard Hobert filmer och går barfota i vita linnebyxor på stranden med min collie. Fast Kay Pollack är ju lite småmysig. Våga leva och allt det där. Det jag är mest rädd för av allt är att jag kommer börja må bra och poff, jag har inte något behov av att uttrycka nått. Jag blir, du hemska ord, nöjd. Jag bits inte längre. Jag rullar nerför. I lagom takt.

Cloud Cult-Take your medicine
(stulen från Indiemaffian)

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bebe i love you

c

10:16 fm  
Blogger EvaMarie said...

heY! vet du, den där idén om att man ska lida för att göra storverk, det är en jävla skitide lanserad ngn gång på artonhundra talet, geniet du vet,,, som ska sitta uppe på sin kammare och ha ångest och göra storverk och ta livet av sig, men visst en drivkraft är att man vet vad man vill bort ifrån, men grejen är att den drivkraften håller inte (och nu talar jag ju förstås från min egna högst personliga erfarenhet)för starkast av alla drivkrafter är det faktum att du faktiskt vill må bra, sen är det så att allt man gör blir inte hits, jag menar jag är kanske riktigt nöjd med en tredjedel av vad jag gör, jag producerar skit emellanåt, i vilket fall som helst producerar jag som bäst när mitt liv fungerar och jag inte ligger vaken med tex pengaångest eller lghångest utan mår fint, kanske är det sommar kanske har jag en flört pågång och kanske har jag upptäckt bästa glasstället i malmö, så är det inte nu och jag producerar inte ett skit i ateljén, sitter mest och stirrar,

de första fyra åren av min skaparlusta drev jag från ngn form av underdog position så okej man ska inte underskatta drivkraften "Jag ska fan visa de jävlarna!!" men det måste man släppa sen för annars är det DE som styr ditt liv ändå...

och du tänk om du hamnar där med ditt nöjda jag, tänk vilken lycka!

11:41 fm  
Blogger Ausa said...

Tydligen så är det lite antingen eller. Jag är ju som sagt som bäst kreativ när jag är lite risig.

Sen är det jävligt intressant Varför man gör saker, är det för sitt eget välmående, för andras, för att synas, för att fylla en tomhet, eller för att hitta le luuv, eller så går kanske allt hand i hand?

7:00 em  
Anonymous Anonym said...

Well, jag noterar att du rullar nerför på en Powell&Peralta-bräda. Det är lite coolt i alla fall.

8:41 em  
Anonymous Anonym said...

det är under lidande, krig och skit som det mesta kreativa blivit till. men.., nej man behöver inte ha ångest för att skapa. jag tror att det bästa är att ha kontakt med alla sidor och känslor i en. utnyttja alla upplevelser till kreativitet. då blir det spretigt och mycket. våga vara nöjd. våga vara rädd. ja.

1:00 em  
Blogger motherfakka said...

fan va glad jag är att ni tar er tid att läsa och framförallt ge mig lite nya perspektiv på saker. det är real.

1:32 fm  
Blogger Hjortfot said...

Det kanske är hemligt, och inte den här grejen, men blev ändå lite nyfiken på vad det kan vara för ena musikvideos?

Mvh/
Hjortfot

4:42 em  
Blogger motherfakka said...

hjortfot: har du mailaddress?

10:19 em  
Blogger EvaMarie said...

jag vill också se!

12:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home