torsdag, februari 08, 2007

Tvådagarskurs om partydroger. Kan det vara nått. Efter en dag måste jag nog säga ja. En salig blandning av föresläsare och löst folk. Först ut var Björn Fries.
Tydligen skulle mobilisering mot narkotika försvinna om ett år. Om något likvärdigt skulle ta över förstod jag ej. Undrar om det har något med den nya regeringen och göra. Eller så har helt enkelt anslagen gått ut. Vi har (Sverige) tydligen fått guldmedalj av FN för våran drogbekämpning. Medaljen har även fått en del kritik. För vad vet jag inte. Har för mig att Faktum tog upp det hela. Sedan var det lite blandat. En tant som tog upp en helvetes massa statestik. En av overheaden hon la upp visade en kurva över hur narkotikabruket sett ut i Sverige under de senaste 30 åren. Kurvan pekade rätt mycket uppått. Utom på 80talet. Då var det inte många som knarkade. När tanten fick frågan varför så blev svaret enkelt: -Då samarbetade de olika myndigheterna. Jag liksom hajjade till. Det fanns alltså en modell som uppenberligen funkade. Den övergavs? Varför? Pengar? Ibland är det mycket lite jag fattar och det är kanske lika bra så.

Mobilisering mot narkotika

1 Comments:

Blogger EvaMarie said...

Du jag funderar på det där om varför folk knarkade mindre på åttiotalet. Kan det vara så att droger helt enkelt var lite mer lyx då? Mer vuxet och mindre rebellisk ungdomskultur?


Utöver den jämna alkohol och tjackmattan som legat över vårt land i decennier ser jag följande framför mig:

Sjuttiotal. Hippiesar som knarkar på en tältfest.

Åttiotal. Yuppiesar med ferraris snortar koks på glasbord.

Nittiotal. Technokids och musiknördar röker gräs och tar e.

Tvåtusental. Var och varannan har en partydrog i fickan på väg till klubben.

Så vad vill jag ha sagt. Jo att droger är en folkrörelse, var en folkrörelse förutom kanske på åttiotalet, då var det ett bevis på stil och pengar. Så jag undrar lite över det där med de samarbetande instanserna. Tror det har sjukt mycket att göra med vad som är inne för tillfället också, vad musiken förmedlar. Vad omvärlden säger. Vem folk vill vara.

12:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home